بیان مسئله :
روند انتقال ارزشها و هنجارهای جامعه از نسلی به نسل دیگر یکی از مسائل مهم به شمار می آید.در حقیقت در هر جامعه ،یک سری اصول و ارزشهای بنیادینی وجود دارد که می بایست در فرآیند تغییر نسل ها بدون اینکه تغییری بنیادین در آن ها ایجاد شود،دست نخورده باقی بماند.این اصول و ارزش ها یا برگرفته از اصول دینی یا آداب و سنن بر جای مانده از گذشتگان و یا قوانین و مقررات اجتماعی هستند که در واقع شکل دهنده طریق و شیوه زندگی فردی ،اجتماعی و یا ی افراد هستند و درعین حال در روند توسعه جامعه نیز نقش موثری ایفا می نمایند.روند انتقال صحیح این ارزش ها بر عهده نهادهای مختلف اجتماعی و ی می باشد که در جامعه شناسی،این فرآیند در مفهوم جامعه پذیری»متبلور می شود(قزل ایاق،1386). در واقع جامعه پذیری ،روندی است که فرد در آن با وظایف،حقوق و نقش های فرهنگی،اجتماعی و ی خود در جامعه آشنا می شود.در این فرآیند فرهنگ و ارزش های اجتماعی» از نسلی به نسل دیگر ،یا از نهادی به گروه های مختلف جامعه انتقال می یابد.نهادهای جامعه پذیری ،با انتقال فرهنگ و ارزش های اجتماعی به هم، شرایط تداوم حیات اجتماعی،فرهنگی و ی و نظام ارزشی آن را فراهم می کنند و هم سبب ثبات فرهنگ اجتماعی- فرهنگی و سنت ها می شوند(آستین،83:1374). دانش آموزان در مقاطع مختلف دارای دیدگاه های متفاوتی نسبت به خود و جامعه می باشند اگرآنها در نهادهای موجود در جامعه اعم از نهاد خانواده و نهادهای آموزشی ارزش ها و هنجارهای حاکم را در خود درونی ننمایند و نهادهای مختلف گامی اساسی در جهت جامعه پذیر کردن آنها برندارند با مشکلات زیادی روبرو خواهند شد.عدم احترام به همنوع ،عدم رعایت نظم وقانون، پایمال کردن حقوق دیگران و شرکت نکردن در فعالیت های گروهی و سازمان یافته از جمله مواردی هستند که شهروندان در صورت عدم جامعه پذیری از خود بروز خواهند داد.
لذا در این تحقیق ،پرسش اصلي اينست كه:چه عوامل اجتماعی در جامعه پذیری دانش آموزان شهر ارومیه نقش دارند؟
بازشناسی و تحلیل فساد اداری- قانونی
جامعه ,های ,ها ,نهادهای ,اجتماعی ,ارزش ,در جامعه ,جامعه پذیری ,دانش آموزان ,ارزش ها ,و ی
درباره این سایت